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Breve resumén de la Sección 504, Preguntas y Respuestas del proceso de QUERELLA de la sección 504. Comparación de las 3 Leyes


Breve resumén de la Sección 504 y más...

Los Padres con hijos de necesidades especiales y los ciudadanos con necesidades especiales de acuerdo a su edad cuentan con varios mecanismos para defender sus derechos. Como parte del debido proceso las personas afectadas deberán agotar los procedimientos y foros de primera instancia -Vista Administrativa. Previo a esto la persona puede realizar el debido proceso de radicar QUERELLA en OCR - Office of Civil Rights correspondiente (ver información en el punto número 3 o luego de que se haya salido la Resolución del proceso en los foros de controversias (Conciliación o Vista Administrativa). Una vez OCR culmine con el proceso investigativo y salgan los resultados escritos de dicha QUERELLA en OCR, la persona afectada lo puede usar como parte de los hallazgos o evidencia de su caso para el segundo paso que puede ser, para las personas de necesidades especiales menores de 22 años, se cuenta con el procedimiento de QUEJA contra el funcionario público este se puede radicar en dos lugares; en la misma agencia de gobierno que da el servicio o en la Oficina del Procurador de las Personas con Impedimentos - OPPI y/o QUERELLA por los servicios de Educación Especial. Una vez culminado este o estos procesos la persona afectada entonces va al Tribunal de Justicia correspondiente.

Información abajo del Proceso de Querella en OCR - Office of Civil Rights (sección 504), es Bilingue (Inglés y Español

Section 504 is a civil rights law that prohibits discrimination against individuals with disabilities. Section 504 ensures that the child with a disability has equal accessto an education. The child may receive accommodations and modifications. Unlike the Individuals with Disabilities Education Act (IDEA), Section 504 does not require the school to provide an individualized educational program (IEP) that is designed to meet the child's unique needs and provides the child with educational benefit. Under Section 504, fewer procedural safeguards are available to children with disabilities and their parents than under IDEA.


 Sección 504 es una ley de derechos civiles que prohíbe la discriminación contra las personas con discapacidad. Sección 504 garantiza que el niño con discapacidad tenga igualdad de acceso a la educación. El niño puede recibir acomodos  y modificaciones. A diferencia de las Acta (ley) para la Educación de los Individuos con Discapacidad (IDEA), Sección 504 no requiere   a  la escuela el  ofrecer un programa educativo individualizado (IEP) que este  diseñado para satisfacer las necesidades únicas del niño y proporciona al niño  beneficios educativos. Bajo la   sección 504, son menos  las  garantías procesales  disponibles para  los niños con discapacidades   y sus padres,  que bajo IDEA. 



                                        Questions & Answers About OCR's Complaint Process

Preguntas y respuestas sobre el proceso de querella del OCR  

Note: You can download the original of this document, Questions and Answers About OCR's Complaint Process, from the U. S. Department of Education website.

Nota: Puede descargar el original de este documento de preguntas y respuestas sobre OCR del proceso de queja, el sitio Web del departamento de educación de la U. S. 

1)      How do I file a complaint of discrimination with OCR?

You may contact an OCR enforcement office to obtain a complaint form or you may file a discrimination complaint by using the on-line complaint form.

¿Cómo presentar una queja de discriminación con OCR? 

Puede comunicarse con una Oficina de aplicación de OCR para obtener un formulario de reclamación o puede presentar una queja de discriminación mediante el formulario de reclamación en línea.



2)      What do I need to include in my complaint?

You should let us know which school, college or other institution you are complaining about, the person(s) who has been discriminated against, when the discrimination occurred, and you should sign and date the letter and let us know how we can reach you by phone and letter so that we can contact you. If filing on-line, you will still need to provide an original signature by mail, which may be done by printing and mailing a "Consent Form" linked from the bottom of the on-line complaint form.

¿Qué necesito incluir en mi queja? 

Nos debe informar qué escuela, Universidad u otra institución de la cual te estas  quejando, la persona que ha sido afectada o discriminada, cuándo ocurrió la discriminación, y debe firmar y poner fecha a la carta y háganos saber a qué teléfono, correo postal o electrónico  podemos contactarle  a usted. Si usted llena su queja  en línea (on line), necesitará proporcionar una firma original por correo, lo que puede hacerse por impresión y envío de un   " Formulario de  consentimiento "  o  "Consent Form" , enlace  electrónico ubicado en  la parte inferior del formulario de reclamación en línea.


3)      How soon after the discrimination do I need to file?

You need to file your complaint within 180 calendar days after the discrimination. There are certain limited circumstances that allow our agency to grant a waiver. If you need more information about your situation, contact the OCR enforcement office responsible for the state in which the institution is located.

¿Qué tan pronto después de la discriminación es necesario presentar su expediente (evidencia y querella)? 

Necesita presentar su querella dentro de los 180 días calendario después de la discriminación. Hay ciertas circunstancias o excepciones  limitadas que permiten a nuestro organismo a conceder una exención. Si necesita más información acerca de su situación, póngase en contacto con la Oficina de aplicación de OCR responsables del Estado en que se encuentra la institución. La oficina contacto para Puerto Rico es;


The OCR office for Puerto Rico is located at:

The OCR National Headquarters is located at:

New York Office Office for Civil Rights U.S. Department of Education 32 Old Slip, 26th Floor New York, NY 10005-2500  

Telephone: 646-428-3900 FAX: 646-428-3843; TDD: 877-521-2172 Email: OCR.NewYork@ed.gov 

U.S. Department of Education Office for Civil Rights Lyndon Baines Johnson Department of Education Bldg 400 Maryland Avenue, SW Washington, DC 20202-1100  

Telephone: 800-421-3481 FAX: 202-453-6012; TDD: 877-521-2172 Email: OCR@ed.gov 




4)      How promptly will OCR respond to my complaint?

OCR will promptly acknowledge receiving your complaint and will contact you by letter or telephone to let you know whether we will proceed further with your complaint.

¿Cuán rápido OCR  responderá  a mi queja? 

OCR reconocerá inmediatamente recibir su queja y le pondremos en contacto por carta o por teléfono para saber si vamos a proceder con su reclamación. 



5)      What is OCR's role during the complaint process?

OCR's role is to be a neutral fact-finder and to promptly resolve complaints. OCR has a variety of options for resolving complaints, including facilitated resolutions and investigations. OCR does not act as an advocate for either party during the process.

¿Cuál es el papel (función) de OCR durante el proceso de queja? 

La función o papel de OCR es uno  de investigar los hechos de forma neutral  y resolver con prontitud las quejas. OCR tiene una variedad de opciones para resolver las quejas, incluyéndo el facilitar las investigaciones y las resoluciones de las quejas. OCR no actúa como un defensor de ninguna  de las partes durante el proceso. 



6)      What if I am already pursuing my complaint within the school district or college or with another agency?

OCR does not handle cases that are being addressed by another agency or within a school's or college's formal grievance procedure if OCR anticipates that the agency you filed with will provide you with a resolution process comparable to OCR's. Once the other complaint process is completed, you have 60 days to refile your complaint with OCR. OCR's first step will be to determine whether to defer to the result reached in the other process.

¿Qué pasa si ya estoy listo para ejercer o presentar mi queja dentro del distrito escolar o universidad o con otra agencia? 

OCR no atiende  casos que están siendo dirigidos por otra agencia o dentro de una escuela o procedimiento de queja formal del Colegio si OCR anticipa que la Agencia presentó con le proporcionará un proceso de resolución comparable del OCR. Una vez completado el  proceso de queja con la agencia, escuela o institución, usted  tiene 60 días para presentar dicha queja, pero  con OCR. Primer paso del OCR será determinar si va a aplazar el resultado alcanzado en el proceso de queja anterior (el que usted radicó en agencia, escuela  o institución). 

  

7)      Do I have to file an OCR complaint before I can file a claim in court?

The regulations under Title VI, Title IX, Section 504 and Title II do not require you to file with OCR prior to filing a claim under these laws in Federal court. The regulations under the Age Discrimination Act, however, allow you to file a claim in Federal court under that law only after: 1) 180 days have elapsed since you filed the complaint with OCR and OCR has made no finding, or 2) OCR issues a finding in favor of the recipient. If this occurs, OCR will promptly notify you and remind you of your right to file in court.

If you are considering filing in court, bear in mind that OCR does not represent complaining parties or provide advice regarding court filings. You would need to use the services of your own attorney. Also, if you proceed with your claim in a court, OCR will not continue to pursue your OCR complaint.



¿Tengo que presentar una queja de OCR antes de presentar una reclamación ante el Tribunal? 

El Reglamento en virtud del título VI, título IX, Sección 504 y título II,  no requiere que tu queja  con OCR  se presente antes  de  una reclamación en la Corte Federal en virtud de esas leyes.  Sin embargo, el Reglamento de la ley de Discriminación de Edad, le permite  presentar  una demanda en una Corte Federal en virtud de esa ley sólo después: 1) 180 días transcurridos desde que se presentó la denuncia con OCR y OCR no ha hecho ningún hallazgo o OCR,  2) emite un hallazgo  en  favor del destinatario. Si esto ocurre, OCR le notificará con prontitud   y  le informará  sobre  su derecho  al archivo en los tribunales. 

Si está considerando la presentación  de su caso en corte, tenga en cuenta que el OCR no  representa a la parte demandante (el que presenta la queja)  ni  asesora  sobre procedimientos  de corte. Usted  necesitará  de  los servicios de su propio abogado. También, si usted  continúa con su reclamo en un Tribunal, OCR no seguirá tratando su queja de OCR. 


Ejemplo de un caso de problemas de salud y el uso de la sección 504, ver enlace; http://www.wrightslaw.com/heath/sec504.medical.ocr.complaint.


La siguiente información es en Inglés:

A COMPARISON of ADA, IDEA, and Section 504


The Americans with Disabilities Act of 1990 (ADA), the Individuals with Disabilities Education Act (IDEA), and Section 504 of the Rehabilitation Act of 1973 represent three attempts to improve the living conditions of those with disabilities.

Type and purpose

ADA

IDEA

504

ADA - A civil rights law to prohibit discrimination solely on the basis of disability in employment, public services, and accommodations.

IDEA - An education act to provide federal financial assistance to State and local education agencies to guarantee special education and related services to eligible children with disabilities.

SECTION 504 - A civil rights law to prohibit discrimination on the basis of disability in programs and activities, public and private, that receive federal financial assistance.





Who is protected?

ADA

IDEA

504

ADA - Any individual with a disability who: (1) has a physical or mental impairment that substantially limits one or more life activities; or (2) has a record of such impairment; or (3) is regarded as having such an impairment. Further, the person must be qualified for the program, service, or job.

IDEA - Children ages 3-21 who are determined by a multidisciplinary team to be eligible within one or more of 13 specific disability categories and who need special education and related services. Categories include autism, deafness, deaf-blindness, hearing impairments, mental retardation, multiple disabilities, orthopedic impairments, other health impairments, serious emotional disturbance, specific learning disabilities, speech or language impairments, traumatic brain injury, and visual impairments

SECTION 504 - Any person who (1) has a physical or mental impairment that substantially limits one or more major life activities, (2) has a record of such an impairment or (3) is regarded as having such an impairment. Major life activities include walking, seeing, hearing, speaking, breathing, learning, working, caring for oneself, and performing manual tasks.


Provides for a free, appropriate public education (FAPE)

ADA

IDEA

504

ADA - Not directly. However, (1) ADA protections apply to nonsectarian private schools, but not to organization or private schools, or entities controlled by religious organization; (2) ADA provided additional protection in combination with actions brought under Section 504. Reasonable accommodations are required for eligible students with a disability to perform essential functions of the job. This applies to any part of the special education program that may be community-based and involve job training/placement.

IDEA - Yes. A FAPE is defined to mean special education and related services. Special education means "specially designed instruction at no cost to the parents, to meet the unique needs of the child with a disability..." Related services are provided if students, require them in order to benefit from specially designed instruction. States are required to ensure the provision of "full educational opportunity" to all children with disabilities. IDEA requires the development of an Individualized Education Program (IEP) document with specific content and a required number of participants at an IEP meeting.

SECTION 504 - Yes. An "appropriate" education means an education comparable to that provided to students without disabilities. This may be defined as regular or special education services. Students can receive related services under Section 504 even if they are not provided any special education. Section 504 does require development of a plan, although this written document is not mandated. The Individualized Education Program (IEP) of IDEA may be used for the Section 504 written plan. Many experts recommend that a group of persons knowledgeable about the students convene and specify the agreed-upon services. 







Funding to implement services

ADA

IDEA

504

ADA - No, but limited tax credits may be available for removing architectural or transportation barriers. Also, many federal agencies provide grant funds to support training and to provide technical assistance to public and private institutions.

Yes. IDEA provides federal funds under Parts B and C to assist states and local education agencies in meeting IDEA requirements to serve infants, toddlers and youth with disabilities.

SECTION 504 - No. State and local jurisdictions have responsibility. IDEA funds may not be used to serve children found eligible under Section 504.



 Procedural safeguards

ADA

IDEA

504

The ADA does not specify procedural safeguards related to special education; it does detail the administrative requirements complaint procedures, and consequences for noncompliance related to both services and employment.

IDEA requires written notice to parents regarding identification, evaluation, and/or placement. Further, written notice must be made prior to any change in placement. The Act delineates the required components of the written notices.

Section 504 requires notice to parents regarding identification, evaluation and/or placements. Written notice is recommended. Notice must be made only before a "significant change" in placement. Following IDEA procedural safeguards is one way to comply with Section 504 mandates. 






Evaluation and placement procedures

ADA

IDEA

504

The ADA does not specify evaluation and placement procedures: it does specify provision of reasonable accommodations for eligible activities and settings. Reasonable accommodations may include, but are not limited to, redesigning equipment, assigning aides, providing written communication in alternative formats, modifying tests, redesigning services to accessibility locations, altering existing facilities, and building new facilities.

IDEA - A comprehensive evaluation is required. A multidisciplinary team evaluates the child, and parental consent is required before evaluation. IDEA requires that reevaluations be conducted at least every 3 years. For evaluation and placement decisions, IDEA requires that more than one single procedure or information source be used; that information from all sources be documented and carefully considered; that the eligibility decision be made by a group of persons who know about the student, the evaluation data, and placement options; and that the placement decision serves the student in the least restrictive environment. An IEP meeting is required before any change in placement.

Unlike IDEA, Section 504 requires only notice, not consent, for evaluation. It is recommended that district obtain parental consent. Like IDEA evaluation and placement procedures under Section 504 require that information be obtained from a variety of sources of the area of concern; that all data are documented and considered; and that decisions are made by a group of persons knowledgeable about the student, evaluation data, and placement options. Section 504 requires that students be educated with their non-disabled peers to the maximum extent appropriate. Section 504 does not require a meeting for any change in placement. 



   
Due process

ADA

IDEA

504

The ADA does not delineate specific due process procedures. People with disabilities have the same remedies that are available under the Title VII of the Civil Rights Act of 1964, as amended in 1991. Thus, individuals who are discriminated against may file a complaint with the relevant federal agency or due in federal court. Enforcement agencies encourage informal mediation and voluntary compliance.

IDEA delineates specific requirements for local education agencies to provide impartial hearings for parents who disagree with the identification, evaluation, or placement of a child.

SECTION 504 -  requires local education agencies to provide impartial hearings for parents who disagree with the identification, evaluation, or placement of a student. It requires that parents have an opportunity to participate in the hearing process and to be represented by counsel. Beyond this, due process details are left to the discretion of the local education agency. It is recommended that districts develop policy guidelines and procedures.


 Esperamos que el grupo de trabajo de APODERATE ÁREA OESTE, le halla ayudado!

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